2014/05/13

Kampányzene: szakállas nő tematizál



Kampányzene: szakállas nő tematizál

Európa-szerte fura jelenségen keresztül tematizálódik az idei EP választási kampány; a szakállas énekesnÅ‘ Conchita, szokatlan (querr) másságának témájára lendül be a politikai kampány. Semmi kétségem, hogy az eredetileg (nyárs)polgár-pukkasztásnak indult hakni, olyan vitát robbant be a médiákba és különösképpen az interaktív-közösségiekbe, mely, szemben az Európát ért nagy kihívásokkal – mint az ukrán válság és (Kelet)-Európa megváltozni látszó geopolitikai helyzete; vagy a „fennálló” világrendszer(telenség) átalakulása; az integráció folyamata, lépései, üteme, és helyszínei; a pénzügyi-gazdasági válság utókezelése; a demokratikus intézmények kiürülése; az emberi és különösen a kisebbségi (lásd bevándorlók témáját is) jogok kérdésköre, etc. –  (végre) eléri a nagyközönség ingerküszöbét, és kampányt tematizál. Még mielÅ‘tt arról szólnék, hogy pontosabban milyen politikai kommunikációhoz kapcsolódó problémákat hoz reflektorfénybe; és most a sok színházzal és show-műsorral, médiahatással és szcénával kapcsolatos jelzÅ‘ és analógia a legadekvátabban fejezi ki az – lássuk be sokaknak igencsak bizarr –  esztétikai élmény szimbolumokkal közvetített hatását, és indokoltan válnak a leírás, és értelmezés szókészletévé; a szakállas énekesnÅ‘ színrelépése, és váratlan sikere egy mérsékelten izgalmas popzenei vetélkedÅ‘n, szólnom kell néhány szót az elÅ‘adásról, a performanszról magáról. Nem vagyok hirtelen lett zenekritikus, sem az elÅ‘adóművészetek szakértÅ‘je/kritikusa, stb., ezért azokat az összetevÅ‘it és vonatkozásait tekintem a „szakállas énekesnÅ‘” jelenségnek, melyek reflektorfénybe kerülésével alkalmasak arra, hogy szimbolikusan, és aztán „kampányrealitásként”, tematizáljanak, sÅ‘t kiprovokálják a pro és kontra politikai diskurzusokat, a vitát. Ráadásul a Celine Dion-os, kissé csepegÅ‘s, romantikus slágerek kedvelÅ‘je/fogyasztója sem vagyok. Magánvéleményem mégis az, hogy Conchitának „van hangja” és visszafogott, nem túlcicomázott elÅ‘adásmódja, a zene lendülete, ritmusa és fordulatai, stb. átlagos fogyasztói kultúrán edzett – tehát nem túlságosan vájt – fület gyönyörködtetÅ‘ek. MeggyÅ‘zÅ‘désem, hogy sokaknak esztétikai élményt, de legalábbis fogyasztható populáris zenei artefaktumot jelent(het): apró katarzist hoz(hat). Ha a közönség mondjuk rádión hallgatja, és nem látja az elÅ‘adó bizarr imidzsét, a produkció, talán a mostani szavazatoknál is többet vonzott volna, stb. Azt akarom ezzel jelezni, hogy ami a szakmai és közösségi zsürizést illeti, az osztrák énekesnÅ‘ teljesítményének értékelését, dijazását, elfogadom, rendjén levÅ‘nek találom. A szakállas énekesnÅ‘ polarizál, (végletesen) megosztja a véleményeket, nemiségének „irritáló meghatározatlanságával” kétszeresen is felborítja a világ (már-már elfogadott, sÅ‘t nyugaton a többség által tolerált) rendjét; igazi querr (furcsa, különös, szokatlan) jelenség, hiszen nem egyszerűen férfi nemi identitását nÅ‘ire cserélÅ‘, és külsÅ‘ségekben ezt bemutató, “sima” transzvesztita, mint szakáll nélkül lenne, hanem van még benne egy csavar: nÅ‘nek is csak „félig-meddig” nÅ‘, hiszen szakállat visel.

Conchita 


a két-, vagy semleges nemű, és ezzel „nemi identitás nélküli” díva, aki nem csak a vizuálisan is megjelenített nemiség esszencialista, kétosztatú kategóriáját írja fölül, hanem a nemek közti konzervatív/tradicionális sorrendet semlegesíti (gender order), karikírozza, és efemer, múló/múlandó voltát jeleníti meg. És itt van egy nagyon alapvetÅ‘ eleme annak, hogy a „jelenség” lényeges világnézeti/politikai vitát (sÅ‘t nagyon intenzív verbális összetűzéseket) képes kirobbantani. De nem csak a radikális férfipártiságot (macsóságot), a maszkulinitás bevett felmutatásának jeleit provokálja, hanem egyszersmind a radikális feminizmusnak a nemek közötti uralmi viszonyoknak radikális felborítási kísérletét, átfordítását, a nÅ‘i fennsÅ‘bbrendűség eszméjét, és a nÅ‘k elsÅ‘bbségét is ironizálja, még helyesebben kritizálja. Ezzel viszont nem csak a (neo)konzervatív, fundamentalista és populista (stb.), hagyományos nemi szerepeket biológiai, természetes stb. alapokra visszavezetÅ‘k (a közízlést a maguk ideáljai szerint meghatározónak gondolók, az ízlések fölötti monopóliumot maguknak revendikálók, stb.) számára botrányos, (szándéka szerint legelÅ‘ször Å‘ket provokálja elsÅ‘sorban – a nemi identitás megválasztásának szabadsága és a tolerancia nevében), hanem azon (nyárs)polgárokat és köznapi hipokritákat is fölháborítja, akik egyébiránt és privátban magukat toleránsnak (pontosabban szoft-toleránsnak, nyilvánosan a pc beszédet gyakorlónak, „butik multikulturalistának”, trendi eurókonformistának) a mindenféle másság iránt nyitottnak gondolják, illetve igyekeznek bemutatni, és akik most akaratlanul is leleplezÅ‘dnek (tükörként szembesülnek a látvánnyal, és azzal is, hogy t.k. nem képesek a „megtapasztalt”, a „látható”, a nyilvánosan is felmutatott, stb. másságot tolerálni): a dupla fintor, a kettÅ‘s tűkör, (melyben a fogyasztó filiszterek fura mód tükrözÅ‘dve/leleplezÅ‘dve látj(hat)ják meg magukat), kétszeresen provokál. A szakállas énekesnÅ‘ és performansza tehát messze túlmutat egy kissé avittas és gagyi dalfesztivál világsikert nem ígérÅ‘ gyÅ‘ztes elÅ‘adásánál (és ennyiben már nem is pusztán a szórakoztatóipar része): allegorikus (olyan kifejezési mód, performansz, ami valami mást mond el, mint azt elsÅ‘ látásra-hallásra gondolnánk, „egy dolgot mond és egy másikat jelent” – mégpedig „orientáló allegória”, amint James Clifford mondaná), maga a szimbolikus (tehát ambivalens, sokrétű és sok jelentésű) „Európa-látomás” (Eurovision). Valójában tehát, az ilyen bizarr módon megjelenített Európa allegóriája, a rajta keresztül megmutatkozó értékválasztások, filozófiák és politikai kommunikációs stratégiák vál(ha)t(n)ak a kampány témájává. Mégpedig úgy, és annyiban, hogy a mindennemű és rangú médiák és ezáltal a közvélekedés ingerküszöbét messze meghaladó módon, értsd botrányosan, stb. –  és itt van egy nagyon lényeges eleme annak, hogy a „jelenség” lényeges világnézeti/politikai vitát (sÅ‘t nagyon intenzív verbális összetűzéseket) képes kirobbantani –, szimbolizálja, és fejezi ki, a nemiségre, másságra és mindenféle kisebbségekre, stb. vonatkozó értékeket, és persze a hozzájuk kapcsolódó toleranciára, egyenlÅ‘ jogokra, elismerésre, esélyegyenlÅ‘ségre, stb. utal. MásfelÅ‘l pedig provokálja az ezek korlátozását, konzervatív/keresztény cenzúráját, hagyományos elhallgatását, marginalizálását, ignorálását, a másság el nem ismerését, az ilyenszerű, egyébkét Európában szintén jelen levÅ‘ attitűdöket provokálja, képviselÅ‘it színvallásra készteti.
Akár jól kitervelt (pr) reklám és/vagy kampányfogás volt a szakállas énekesnÅ‘ színpadra állítása, akár, egy a versenyelÅ‘ny megszerzésére irányuló figyelemfelkeltÅ‘ hakni, showműsorban bocsánatos hatásvadász koreográfia (imagológia), a langyos és sok szempontból anakronisztikus, műfaját tekintve zavaros dalfesztivál sikeres meghekkelési kísérlete – véleményem szerint – a jelenségnek erÅ‘s kampányhatása lesz. Azt prognosztizálom, hogy nem a baloldali-liberális félnek fognak kedvezni ezek a kampányhatások, hanem a konzervatív-populáris és szélsÅ‘jobboldaliak, no meg az eurószkeptikusok fognak profitálni belÅ‘le. Akkor is, ha a „hallgatag” többség még nagyobb arányban marad távol az urnáktól, és akkor is, ha a hangos jobboldal – amelyik most ismét egy húron pendül(het) a szélsÅ‘jobbal, sÅ‘t az EU-n kívüli (mindenekelÅ‘tt orosz, és fehérorosz) reakciós „támogatás” is begyűrüzhet[i] – aki a vita folyományaként (tiltakozó) proteszt szavazatokat lesz képes begyűjteni. Tisztán látszik, hogy az eurószkeptikus, intoleráns és ultrakonzervatív politikai mozgalmak, pártok és szóvívÅ‘ik értik úgy, hogy „fogást találtak”a nyugati értékrenden és ezt ki akarják használni, fölöttébb eltúlozva a dolgot. MegtévesztÅ‘ ebben az értelemben is a jelenség, hiszen toleranciát, szabadságot, a másság elismerését (lásd „elismerés politikája”) tűzte ki céljának (mind explicit, mind implicit formában), de közben hatásában az ezzel ellentétes normákat képviselÅ‘ oldalt juttat(hat)ja szavazati elÅ‘nyhöz. Azoknak kedvez(het), akik álságos módon gyerekeik megrontását vizionálják a gesztusban[ii], akik a toleráns, pluralista, nyitott, és minden vonatkozásban szabad Európa ellenségei, és élnek itt ilyenek, nagy számban.



[i] Az orosz és a fehérorosz politikusok jelezték radikális ellenségeskedéssel tiltakozással, hogy a Conchita szerepeltetését és elsÅ‘ díját, a dekadens és minden vonatkozásban hanyatló Európa számlájára írják, azzal azonosítják az énekest. Paradox módon kerültek Conchitával szembe az orosz iker, euródalfesztiválon résztvevÅ‘ lányok, akiket viszont – politikai meggondolásból – kifütyült a nagyérdemű Koppenhágában, és ezzel még az áldozati szerepet is felkínálták a habzó szájjal gyűlölködÅ‘ orosz szónokoknak.
[ii] Javaslom azon szülÅ‘knek, akik a szakállas énekesnÅ‘ láttán, hangos műfelháborodásuknak adtak hangot, hogy követeljék a farsangi mulatságok és mindenféle álarcos karneválok betiltását is. Vagy kecskének öltözni komilfó, csak más neműnek nem? Egyébként pedig nyugodtan mondják gyerekeiknek, ha azok rákérdeznek arra, hogy miért van nÅ‘nek öltözve a bácsi („bácsi, maga néni”- „néni maga bácsi”? szokták kérdezgetni régebbi gyerekek, és jól szórakoztak fölötte), hogy a showműsor olyan, mint az álarcos bál, az emberek különösen, másképpen öltöznek, mint a hétköznapokban, és meglátják: az apróságok rögtön érteni fogják, sÅ‘t mókásnak fogják tartani a dolgot.

1 megjegyzés:

  1. jut eszembe (asszociáció gyanánt) egy másik sztori, nem performansz jellegű és kicsit mégis, fotóművészet és óriásplakát https://www.google.com/search?q=%C3%B3ri%C3%A1splak%C3%A1t+meztelen+%C3%B6reg+h%C3%B6lgy&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=ArxxU-3oHq6y7AbSm4CADA&ved=0CAkQ_AUoAg&biw=1024&bih=485#facrc=_&imgrc=50gA0fHGauJ9vM%253A%3BDOCT6nhdAUHnFM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.kreativ.hu%252Fimage%252Foriginal%252F57041.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.kreativ.hu%252Fkozterulet%252Fcikk%252Fmeo__betiltott_plakat%3B200%3B307

    VálaszTörlés